Kurz je určen pedagogickým pracovníkům ve školách a školských zařízeních, kteří v rámci výkonu svého povolání vedou profesionální „pomáhající“ rozhovory s dětmi. Účastníci se na kurzu seznámí se specifiky (jazyk, struktura, intence, apod.) vedení rozhovoru s dítětem s ohledem na věkově vývojové souvislosti. Pozornost bude věnována především otázce podmínek komunikace s dětmi a (nejen) jejich emočnímu prožívání. V praktické části půjde o osvojení si dovedností pro vedení takového rozhovoru na příkladech uplatnění konkrétních technik.
Přehled témat výuky:
- Komunikační axiomy a kritéria profesionálního rozhovoru
- Vývojové aspekty a specifika rozhovoru s dětmi
- Nácvik technik a dovedností (otevírání rozhovoru, tvorba otázek, práce s emocemi, ukončování rozhovoru)
Účastník se naučí rozlišovat jednotlivé způsoby vedení rozhovoru v závislosti na klíčových proměnných, jako jsou interakční podmínky, záměr rozhovoru a jeho forma u cílové skupiny dětí, resp. žáků škol. Osvojí si dovednosti potřebné k vytvoření bezpečného rozhovorového rámce (jednotlivé složky komunikace, otevření rozhovoru, vymezení cíle, apod.), základní principy vytváření otázek, práci s emocemi a způsoby zakončování rozhovoru.